مشکلات و ضابطه ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشترکات تلفن همراه/۴
حق سکوت و حق امتناع از تسخیر اجباری از حقوق شناخته شده در رابطه با پیامک‌های تبلیغاتی هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی حق سکوت به معنای برهم نزدن سکوت افراد و حق امتناع از تسخیر اجباری به معنای پیشگیری از اجبار مخاطب به خواندن تبلیغات در بسیاری کشورها از حقوق شناخته شده هستند.

خبرگزاری فارس: حق سکوت و حق امتناع از تسخیر اجباری از حقوق شناخته شده در رابطه با پیامک‌های تبلیغاتی هستند
باقر انصاری، حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس، در رابطه با مقررات ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در کشور و تفاوت آن با کشورهای دیگر اظهار کرد: در کشورهای مختلف دو مبنای اصلی در تنظیم مقررات راجع به پیامک ها وجود دارد. حمایت از آزادی بیان و حمایت از حریم خصوصی. اگر مبنا حمایت از آزادی بیان باشد که در برخی کشورها این چنین است پیامک‌های تبلیغاتی مشمول حمایت‌های موجود از بیان‌های تجاری است (مثل برخی ایالت های آمریکا) و بدون رضایت مخاطب برای وی ارسال می‌شود اما مخاطب می‌تواند با اعلام مخالفت خود از ارسال بعدی پیامک پیشگیری کند.

وی افزود: اما در کشورهایی همچون فرانسه که حریم خصوصی مبنا است ارسال پیامک تبلیغاتی چون تعرض به حریم خصوصی محسوب می‌شود اصولاً بدون رضایت مخاطب مجاز نیست.در این خصوص یکی از حقوق و مباحث مبنایی حق سکوت است یعنی اینکه کسی سکوت فرد را بر هم نزند و یکی دیگر از حقوق نیز امتناع از تسخیر اجباری است یعنی رسانه‌ها زمانی که به شما تبلیغاتی ارسال می‌کنند شما مجبور به دیدن یا خواندن می‌شوید چرا که حتی اگر بخواهید آن را حذف کنید باید بخوانید تا بدانید چیست. در واقع سمع و بصر شما را به تسخیر در می‌آورند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در کشور ما مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه، تنها مصوبه‌ای که است که به این موضوع پرداخته است. اما متأسفانه مبنای سیاستگذاری خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. یعنی معلوم نیست نقطه عزیمت این مصوبه چیست؟ حریم خصوصی یا آزادی بیان.

برای مثال، اینکه شماره‌های تلفن اشخاص چگونه باید جمع آوری و به منظور استفاده برای مقاصد تبلیغات پیامکی اختصاص یابد از نکات بسیار حساس در همه کشورها است اما درکشور ما این موضوع علیرغم آنکه در ماده 15 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تعیین تکلیف شده است در عمل با برخوردهای سلیقه‌ای مواجه است و در مصوبه شورای عالی مجازی نیز مورد غفلت واقع شده است.

انصاری گفت: در این مصوبه نیز فقط از هزینه‌های مادی صحبت به میان آمده است که پیامک‌های انبوه می‌توانند رضایت مخاطب و بدون اخذ هزینه به مخاطب ارسال شوند و محتوای خدمات پیامکی ارزش افزوده باید با رضایت مخاطب و طبیعتاً با اخذ هزینه ارسال شوند. در حالیکه در کشورهای دیگر مدت زمانی که مخاطب بر روی پیامک و باز کردن آن می‌گذارد ارزش‌گذاری شده است و ارزش اقتصادی دارد.

این حقوقدان افزود: در این کشورها این موضوع مطرح است که چرا باید هزینه‌های مادی و غیر مادی اقدامی را که شخصی از آن سود می‌برد فرد دیگر بپردازد.

اگر هر روز برایتان تبلیغ آرایشگاه محله یا فروشگاه ها و... می آید و می خواهید از شر آنها خلاص شوید؛ برای سیم کارت های همراه اول عدد یک را به 8999 و برای سیم کارت های ایرانسل عدد 2 را به 5005 ارسال کنید.

البته این کد فقط شما را از شر پیامك تبلیغاتی غیر از خود اپراتورها راحت می کند و برای مسابقات و پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها چاره ای ندارید باید تحمل کنید ،مگر اینکه نهادی مانند مجلس یا وزارت ارتباطات راه کاری بیاندیشند که به نظر می رسد فعلا چنین اقدامی را در دستور کار ندارند.

نوشته شده در تاریخ جمعه 23 مرداد 1394   | توسط: رضا منصوری   | طبقه بندی: اجتماعی،    | نظرات()   بازدید ها:بازدید